Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

søndag den 23. september 2018

Indien 15 - Sidst dag i Indien, Old Delhi

Sidste dag i Indien, Old Delhi

Det var den sidste dag i Indien, og så fik vi endnu flere seværdigheder og oplevelser. Højdepunktet var et Sikh-tempel.

Denne 500 Rupee-seddel illustrerer de første seværdigheder på den sidste dag i Indien.
Vi kørte forbi Red Fort i Delhi, og vi besøgte Mahatma Gandhis mindesmærke.

Allerførst besøgte vi Indiens største moske, Jamma Masjid. Den ligner måske nok mange andre moskeer, men det var som om denne moske var mere luftig end de moskeer, vi har set udenfor Indien. Er inderne mere åbne?

Derefter kørte vi til mindesmærket Raj Ghat, der skal huske os på mordet på Mahatma Gandhi.

Mindesmærket på det sted, hvor Ghandi blev kremeret,
meget enkelt i sort marmor og med en brændende flamme

Forklaring om mindesmærket

Erik og Ghandi på en plads nær mindesmærket

Videre gennem Old Delhi:

Turen gennem Old Delhi sluttede med dagens største oplevelse, et besøg i et Sikh-tempel.
Da vi havde fået gule eller orange tørklæder på og havde vasket fødderne, kunne vi komme ind i templet Shish Ganj Gurudwara.

Klæde om håret og en fodvask giver adgang til tempelområdet.
Bemærk sikh'ernes drenge, der forbereder at gå med turban ved at bære en mindre udgave.

Der lød musik inde fra det gyldne indre af templet, og det viste sig at være levende musik præsenteret af tre ældre herrer, som spillede og sang hymner. De havde et kraftigt forstærkeranlæg.

Der var en dejlig afslappet stemning i templet. Det er ikke en tungsindig religion.

Det indre af templet var prægtigt, stemningen var afslappet og badeanlægget imponerende.

Tre mandlige sikh'er, som helt sikkert overholder de 5 k'er.
De fem k'er, der er kesh (uklippet hår), kanga (hårkam), kara (stålarmbånd), kirpan (sværd eller daggert), kaccha (shorts eller lærredsunderbukser), blev indstiftet af den tiende og sidste guru Gobind Singh.

Men det mest interessante var køkkenet. To gange om dagen serverer templet gratis mad for alle, som ønsker det. Det er helt uden hensyn til religion, social status eller indkomstforhold.

"En af de vigtigste funktioner ved "Gurdwara" (sikhernes templer) er at huse det såkaldte "Langar" - fælleskøkken. Fælleskøkkenet er et symbol på lighed og broderskab og har som formål at give mad til alle, både den rige og den fattige, for derved at skabe social lighed mellem alle mennesker. Køkkenet drives af sikher og andre frivillige.

De var ved at gøre klar til servering kl. 12.
Vi kunne med bare fødder frit gå en tur gennem køkkenet og se på tilberedningen af maden.

Så er der dækket op til spisning i den store sal:

Her venter dagens gæster udenfor på, at klokken skal blive 12, så der kan blive serveret for dem:

Det var interessant at se dette Sikh-tempel.
Vi kunne færdes frit, dog måtte vi ikke tage billeder eller filme inde i hovedtemplet.

Det er der åbenbart nogen, som har gjort alligevel. Her er et link til en film på internettet:

Selv om det havde været muligt, indtog vi dog ikke vores sidste frokost i templet. Vi blev kørt hen til en restaurant, hvor nogle vist tog godt for sig af retterne.
Vi fandt et sted, hvor vi kunne få en meget simpel anretning, som vi er blevet glade for:
Kingfisher + naanbrød:

Det var, som nævnt, sidste dag i Indien. Efter aftensmaden på hotellet skulle vi bare vente på transporten til lufthavnen.
Kl. 23:30 for forbindelsen til København
Kl. 01:30 for vores forbindelse til Billund

Hvor har vi set meget. Måske også lært en del.