Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

lørdag den 5. august 2023

Interlaken, Schweiz - Hjemrejsen

Hjemrejsen fra Interlaken i Schweiz

Det var et rigtig godt ophold i bytteboligen i Schweiz. Boligen var perfekt, og Unterseen i Interlaken er et meget flot sted at besøge.
Men alting får jo en ende, og den 4. august var det tid at afslutte opholdet.

1. etape
Fra Interlaken til Tauberbischofsheim

Inden vi kørte frem til overnatning i den lille by Lauda-Königshofen nær Tauberbischofsheim, skulle vi et smut omkring lufthavnen i Stuttgart.

Leni Christensen var fløjet ned til os i Schweiz, og hun skulle flyve hjem fra Stuttgart. Det var lige på vejen, når vi kørte nordpå.
(Det var oprindelig meningen, at vi alle tre skulle flyve hjem fra Stuttgart, men det er en helt anden historie. Det ændrede sig, da vi besluttede selv at køre til Schweiz.)

Vi var både uheldige og heldige med vejret på vej til Stuttgart.

- Uheldige fordi vi kørte ind i et meget kraftigt regnvejr lige omkring lufthavnen, så afskeden blev også af den grund meget kort.
(En anden grund er, at man skal læsse af på 8 minutter, ellers koster det at parkere!)

- Heldige fordi vi ikke blev ramt af det allerkraftigste uvejr, som ramte byen Reutlingen, kun omkring 30 km syd for lufthavnen.

Citat fra Sueddeutsche.de - delvist oversat

Unwetter in Reutlingen:
30 Zentimeter hohe Hagelschicht

Ved første øjekast ligner det et tæppe af sne.

Efter en lokal storm er byen Reutlingen i Baden-Württemberg hvid af hagl.

Fredag eftermiddag dækkede et niveau to tordenvejr centrum af Reutlingen i Baden-Württemberg med et 30 centimeter højt hagllag. Ved første øjekast virkede det som om vejene var under et tykt tæppe af sne.

Men vi undgik hagl, og selv om det var et voldsomt regnvejr, kørte vi heldigvis fra det, da vi kom videre mod nord.

Vores mål var, som nævnt, den lille by Lauda-Königshofen. Den ligger på den østre side af motorvejen. På den vestlige side ligger den større og kendte turistby Tauberbischofsheim.

Vi besøgte først Tauberbischofsheim. Dejligt med noget tysk bindingsværksidyl i metermål:

Marktplatz - lige stedet til en kop kaffe

Lauda-Königshofen havde knap så meget bindingsværk, men byen var nu heller ikke uden charme. Et udmærket sted at gøre ophold.

Vi boede på famillien Schillingers Hotel Ratskeller,
et pænt og gemytligt sted

Volksschule fra 1912, velholdt og stadig i brug

Et damplokomotiv

Ved biblioteket i bymidten

Ved byporten

2. etape
Fra Tauberbischofsheim til Hannover

Så kom vi et godt stykke op igennem Tyskland.
Da vi nærmede os Hildesheim, gav det os lyst til at besøge byen ligesom på udturen. Men da vi også trængte til kaffe og kage,... blev det bare til et besøg i Kaufland, inden vi kørte frem til hotellet.
Kaufland har både cafeteria og indkøbsmulighed.

Hotellet (Hotel Heisede) var en stor positiv overraskelse. Det så ikke ud af meget, og vi havde taget det for pengenes skyld; men det leverede et stort værelse med pæn indretning, gode senge, skrivebord og flere lænestole.

Måske er forklaringen, at det med beliggenheden i en forstad med 15 km til både Hannover og Hildesheim er velegnet for konferencegæster? Der går sporvogn lige uden for døren til messecentret i Hannover.

Det var i hvert fald et fint sted til ophold og overnatning inden den sidste del af hjemturen.

En lille aftenvandring gennem byen.
Et bogskab til gratis lån studeres.

3. etape
Fra Hannover til Holbæk

Der er ikke så meget at sige om 3. etape af hjemrejsen. Det var bare en rejsedag.
Vi havde tænkt på en tredje overnatning ligesom på udrejsen, men nu havde vi nået Hannover-området, og der manglede kun 600 km, så hvorfor ikke bare...

Det gik også fint nok, men vi have ikke lige tænkt på, at det var den søndag, som var afslutningen på manges sommerferie, så der var meget trafik imod Sjælland. Det gav kødannelse på Fyn, (som vi dog undgik en del af ved at køre lidt væk fra motorvejen lige efter Lillebæltsbroen,) og især på Storebælt.

Citat fra TV2:
Mange mennesker på vej hjem fra ferie giver trafikpropper på de store veje søndag.

- Det er lidt det, som vi forudså. Det er en rigtig stor rejsedag i dag.

Sådan lyder meldingen fra Simon Swaim, der er vagthavende ved Vejdirektoratets trafikinformationstjeneste, efter flere store trafikårer på tværs af landet søndag eftermiddag er blevet ramt af tæt trafik eller egentlige trafikpropper på grund af den store mængde ferietrafik.

- Der er ingen egentlig årsag til problemerne - andet end at der er rigtig mange biler på vejene, og samtidig også rigtig mange campingvogne. Det er lidt, som vi på forhånd havde meldt ud i vores prognoser - det er en stor trafikdag, siger vagtchefen.

13 kilometer med langsom kørsel

Der er søndag blandt andet opstået kø på Storebælt i retning fra Fyn og mod Sjælland.

Ifølge Google Maps Trafiktjeneste er der næsten 13 kilometer med langsom kørsel eller egentlig kø hen over broen frem mod betalingsanlægget.

Vi kom hjem ved 18-tiden, og vi kan se tilbage på en rigtig god 3 ugers rejse til Schweiz.