Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

lørdag den 5. december 2015

Tyrkiet 3 - Ankara

Ankara den 5. december 2015

Vi kørte i dag de 450 km fra Istanbul til Ankara, noget af vejen gennem sneklædte landskaber. Vi havde en dejlig solskinsdag i Tyrkiet.

Turen fra Istanbul til Ankara
Solen begynder at farve himlen
Udsigt fra hotellet i Istanbul
Her er vi kommer op i højderne og sneen dækker landskabet, men vejene var helt fri og solen skinnede.
En landsby ved motorvejen
Så gik det nedad igen, og hurtigt var vi inde i den myldrende trafik i hovedstaden Ankara.

Vi skulle en tur op i den gamle bydel. Straks kom vi til et farverigt marked nedenfor den gamle bymur.

Efter den lange tur med kun et enkelt kort stop, var det godt at få en kop god stærk tyrkisk kaffe. Det er en lille historie i sig selv:
Vi kom til et lille sted nær krydderimarkede, hvor der sad tre mænd udenfor og drak te. Der var også en enkelt mand indenfor. Vi blev straks spurgt, om vi ville have kaffe, for det ville han gerne levere.
Efter lidt snak om prisen i Euro (en yngre mand blev hidkaldt, og han forklarede at kaffe for to personer kostede 2 Euro) blev der serveret to kopper kaffe og vand.
Kaffen var god og stærk, men sød, da han allerede havde puttet sukker i. Vi fik tilbudt mere sukker.
Vi havde prøvet at forklare, at vi også gerne ville have et stykke brød ligesom en mand udenfor sad med. Måske havde han glemt det eller ikke forstået det?
Jo, jo… han havde bare sendt en anden mand i byen efter brødet. Det blev serveret  i posen på en lille bakke.
Som sagt skulle vi betale med Euro, men hvor meget, når vi nu også havde fået vand og brød? Det blev til en interessant udveksling af ord. Vi forstod, at han ikke ville modtage mønter, men gerne en Euro-seddel og derefter give tilbage i tyrkiske Lira. Summa summarum: Vi betalte 10 Euro, og vi fik 22 tyrkiske lira retur.
Dermed havde hele forestillingen kostet os cirka 3 Euro (22,50 kr)

Efter denne lille sjove oplevelse var vi klar til en vandretur op til borgruinen oven over den gamle bydel.
Som det ses er det ikke alle husene i den gamle bydel, der er velholdte.

Vi kom op til borgen, og derfra var der en flot udsigt over både den gamle og den nye bydel.
Her ses det i flere udgaver:

Panorama - panorer til højre

Bente mener vist, at det er tid at gå ned igen. Vi skulle nemlig møde nede ved museet en time efter, at vi at vi stod af bussen.

Et sidste kig fra toppen, og så satte vi kursen ned forbi bymuren til museet Museum of Anatolian Civilization.

Museet om den anatolske historie har en imponerende samling af blandt andet krukker fra 6.-8. århundrede f.Kr og genstande fra bronzealderen. Det var også meget fint arrangeret med tyrkiske og engelske tekster.

Derefter kørte bussen os til hotellet. Vi kom forbi det gamle parlament fra republikkens grundlæggelse i 1923 og Atatürks mausolæum.

Sidst på eftermiddagen var vi fremme ved Hotel Ickalle i den nye bydel.