Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

fredag den 16. januar 2015

Andalusien 3 - Málaga


16. januar
Málaga
Storbyen Málaga (650.000 indb.) ligger kun en kort togtur nord for Torremolinos, og det er billigt at køre med toget, kun € 8,20 for to returbilletter.
Det var et oplagt mål for en lille dagstur.

Vi tilbragte nogle gode timer i Málaga. Det blæste, men solen skinnede, og der var 15 grader.

Ud over at vandre rundt i det gamle kvarter oven for Paseo del Parque, fik vi besøgt Picasso-museet. Picasso er født i Málaga, og der er både et kunstmuseum og fødehjemmet åbent for besøg.


Igen en ret billig fornøjelse, hvor der oven i købet var audioguides at låne, så vi fik gode forklaringer undervejs.
Torvehallen
Gavlen på torvehallen med illustration af Málaga med borg og havn
Der sælges fisk og som her massevis af mulinger
Og der sælges frugt og grøntsager i massevis
Bente på en af byens pladser
Plaza de la Constitucion
Palacio Episcopal
og domkirken
Picasso museet:

På Picasso-museet må man ikke fotografere, men her er nogle af museet egne billeder fra http://museopicassomalaga.org 



Vi droppede at gå op til byens store borg, og nøjedes med et kig ned på det romerske amfiteater nedenfor borgen:



Inden vi forlod Malaga, hilste vi lige på denne kendte dansker, som besøgte byen i 1862:

I ingen af Spaniens Byer har jeg følt mig saa glad, saa hyggeligt hjemme som i Malaga; Folkelivet, Naturen, det aabne Hav, hver især saa rig og uundværlig for mig, fandt jeg her, og dertil det mig endnu vigtigere, jeg fandt elskværdige Mennesker. 
Vort Udenrigs-Ministerium havde forundt mig en aaben Skrivelse til alle danske Consuler, saa anbefalende og hædrende, at jeg turde vente mig den bedste Modtagelse, men intetsteds var den mere hjertelig,end iMalaga, hos den unge, danske Consul Scholtz; hans Hjem var saa lykkeligt, saa velgjørende at besøge; hans Kone, svensk af Fødsel, en Veninde af Jenny Lind, var saa hjertensgod, saa livsfrisk; et Stykke nordisk Huuslighed syntes ved hende henplantet her ved Middelhavets Kyst.
Hjemme i Torremolinos kunne vi igen nyde udsigten over Middelhavet:


Ingen kommentarer: