Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

lørdag den 8. februar 2014

Costa Blanca 13 - Saltsøer og flamingoer

Fredag den 7. februar 2014

I dag skulle vi så udforske noget mere af den sydlige del af Costa Blanca med Santa Pola som vores udgangspunkt. 

Vi kørte ikke langt, men på den korte strækning mellem Santa Pola og Torrevieja fik vi set saltlaguner og saltudvinding i de såkaldte salines. 
Vi så en del flamingoer, selv om de fleste først kommer til sommer, og vi så andre afgrøder end dem, som vi så i den nordlige del af Costa Blanca.

Saltlagune nord for Torrevieja
Der renses mellem de meget kraftigt beskårne vinplanter.
Vi har ikke set mange vinmarker indtil nu. Det har mest været citrusfrugter.
En mark med artiskokker
Flamingoer i en saltsø
Saltudvinding
Transportbåndet fører saltet over vejen til opbevaringspladsen
Salt
Hen på eftermiddagen var vi igen nede på havnen for at kigge på fiskerbådenes fangst:
En af de mange både ankommer

Fangsten, der er lagt i kasser med is, anbringes på en trækvogn

I løbet af eftermiddagen måtte Bente stilles som sikkerhed. Men hun blev indløst.
Her er Eriks beretning:
Vi havde været ude ved saltsøerne syd for Santa Pola, og vi havde blandt andet set flamingoer og store saltdynger.
Da vi så gik forbi havnen og stranden, var det tid til en kop kaffe. Vi bestilte og fik kaffen, men betalingen......
Ja, vi havde ikke flere sedler under € 50 (375,- kr!), og det viste sig at være et problem. Der kunne umuligt gives tilbage på så stort et beløb.
Jeg efterlod Bente som pant, fik anvist retningen til en bank, og jeg gik af sted. Men den bankafdeling fandtes ikke mere. Min gps viste mig flere banker længere væk, men de var lukkede.
Jeg forsøgte at få andre næringsdrivende til at veksle det store beløb, men det kunne der ikke være tale om.
Gode råd var dyre, og det blev det så. Min eneste mulighed var at trække flere penge i en "telebanko" - Det gjorde jeg og så skyndte jeg mig tilbage til stranden.
Så trængte jeg til endnu en kop kaffe, og jeg kunne heldigvis indfri gælden og betale en kop mere med en € 20-seddel.
Problemet løst, men det kostede nok 30,- kr i hævegebyr.

Ingen kommentarer: