Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

lørdag den 23. marts 2013

Ditmarsken 3, Holsten

Lørdag den 23. marts 2013

Rundtur i det nordlige Ditmarsken

WINTER WÄHREND DEN OSTERNFERIEN
(Citat fra dagens tyske tv)

I dag fik vi kørt en nordlig rute fra St. Michaelisdonn. Det blev først til et gensyn med kirken og markedspladsen i Heide.
Kirken og markedspladsen i Heide
Klart og flot vejr, men koldt!

Et koldt sted. For selv om det nu er den 23. marts og vi nærmer os Palmesøndag, så er det et koldt forår. Som nævnt i forrige indlæg, har vi hørt det omtalt som Winterfrühling, og nu altså også som Winter während den Osternferien.
For at sige det rent ud: Det var bidende kold og vinden var stærk fra øst.
Vi kunne hurtigt overse fornøjelsen ved lørdagsmarkedet. Det så også ud til at være noget indskrænket på grund af vejrforholdene. Vi gik en tur gennem gågaden, og Erik fik lov at besøge en Euro-butik. Han købte for et par Euro!

Da vi for en del år siden sejlede til Helgoland fra Büsum, bestemte vi, at vi ville se stormflodsmuseet Blanker Hans, næste gang vi kom i nærheden af Büsum. Det var så i dag.

Idéen med at samle de besøgende i et tidstypisk Gasthaus ,”Zum Deichgrafen”, er rigtig god. Vi fik fornemmelsen af, at være med fredag aften den 16. februar 1962.
Guiden så også 1962-agtig ud

Gaststätte i 1962-stil

Stormflodsvarsel i tv

Efter stormflodsmeldingen kom man med en såkaldt redningskapsel, og undervejs blev der oplyst om stormfloder før og nu.

Efter turen var der et mere almindeligt museumsbesøg. Genstande var udstillet, og der var en del elektronisk formidling.
Fint nok, hvis man vil studere vejrforhold. Men ikke så oplysende om stormflod, som vi havde forventet.

Efter besøget i Blanker Hans kørte vi ned til havnen i Büsum. Den stærke østenvind betød, at sejlads fra Büsum var aflyst, så I dag kunne vi ikke være kommet til Helgoland. Det så sjovt ud med de meget lavtliggende både i havnen.

Vi kørte hjemad mod hotellet i det kolde og blæsende vejr. Når man kører igennem området , og solen skinner på vejrmøllerne, kan man næsten tro, at det er forår.

Det var vores miniferie i Ditmarsken.
I morgen går turen mod Geesbrug i Holland.