Billeder fra rejser

Verden er en bog, og den, som ikke rejser, læser kun én side
The world is a book, and those who do not travel read only a page. (Saint Augustine, 354-430)

torsdag den 18. oktober 2012

Veneto dag 4 - Venedig

Onsdag den 17. oktober 2012

Venedig

Vi har hele tiden sagt, at i efterårsferien skulle vi med Ryan Air til Venedig. Men vi bestemte os altså for at leje en bil i lufthavnen og køre op til foden af Dolomitterne, nær byen Vittorio Veneto.

I dag kom vi ned til Venedig. Her står vi på den delvist oversvømmede Markusplads:

Det blev til en rigtig god dag i byen. Vi kørte ned til Conegliano for at tage toget til Venedig. Når man ankommer med toget, er man lige ved Canal Grande og behøver ikke spekulere på parkering.

Vi ankom med toget før kl. 10, og derefter vandrede vi rundt, - kun afbrudt af pannini, kaffe og is, indtil vi igen stod ved stationen og kunne komme med toget retur kl. 17.41
Vi lavede en lille fejl i forbindelse med togturen, - forklaring følger nedenfor*

Forbrugeroplysning:
2 X pannini og kaffe koster € 5, når man køber det cirka 100 meter fra Markedspladsen.
På markedspladsen koster én cafe espresso € 6,50

Her er nogle billeder fra turen gennem Venedig frem til det tidspunkt, hvor vi stod på Markuspladsen:

Canal Grande
En sidekanal
Vi drev rundt mellem de små gader og kanaler - og studerede det maleriske forfald

Bente ved Rialtobroen
Så kom vi frem til Markuspladsen.Vi valgte at komme en tur op i Campanilen for at få udsigten over byen.
Campanilen, Markuskirken og Dogepaladset
mens det stadigvæk var overskyet
Indtil vi kom frem til Markuspladsen havde det været lunt, men overskyet. Samtidig med at vi kørte med elevatoren op i Campanilen brød solen igennem. Vi fik fremragende udsigt over Venedig.

Udsigt fra Campanilen:

Panorama
Markuspladsen

Dogepaladset
Udsigten mod kirken Santa Maria della Salute i kvarteret Dorsoduro,
hvor vi senere drev rundt

Nede igen. Bente på Markuspladsen foran Markuskirken.
Bag afskærmningen til højre foregår arbejdet med at forhindre nye oversvømmelser på pladsen
Så slem er oversvømmelsen på pladsen
Markuskirken spejler sig i pladsen
Efter turen op i tårnet drev vi videre rundt i Venedig. Vi gik over til kvarteret Dorsoduro på den modsatte side af Canal Grande. Et ret fredeligt område.

4 billeder fra turen med emnet gondoler og gondolierer:

* Forklaring følger:
Det er billigt at køre med tog i Italien. Derfor valgte vi at tage toget fra Conegliano. Dermed kom vi også direkte ind til Canal Grande.
Men man skal huske at stemple billetten, før man sætter sig i toget. Det tænkte vi ikke på, og vi blev først klar over fejltagelsen, da vi så den lille fikse stemplemaskine tilbage på stationen i Conegliano først på aftenen.

Det skete der dog ikke noget ved, der var ikke kontrol i togene. Men nu har vi to ubrugte billetter. De kan bruge indtil den 16. december.
Vi er da ærlige folk. Selvfølgelig vil vi ikke snyde for at stemple vores billetter. Så vi tager en tur mere til Venedig en af dagene, og så husker vi at stemple!