13. - 15. september 2016
Vancouver Island er på størrelse med Jylland, så en udflugt på øen kan kræve flere dage. Især når der indgår en sejltur fra Port Alberni midt på øen ud til Ucluelet på øens vestside. Sejlturen tager en hel dag retur.
På tur med Lena og Svend
til Port Alberni og Ucluelet
1. del
Udrejsen
Udrejsen
Victoria - Port Alberni, lige knap 200 km |
På udturen besøgte vi (udover kaffestedet Tim Horton's) to provincial parks med vandfald og en med kæmpetræer.
Upper Fall - Englishman River |
Lena, Svend og Bente på broen over Englishman River |
Udsigt fra broen. Langt nede under vandfaldet ser vi vores egne skygger på træerne. Træerne er så høje, at de vokser fra flodbredden op over brohøjde. |
Ved Lower Fall - Englishman River |
Spisepause inden turen går videre til næste Provincial Park |
I Little Qualicum Falls Provincial Park så vi igen et øvre og et nedre fald, og vi fik gået en god tur på begge sider af vandfaldene. |
I den 3. provincial park (MacMillan) var det ikke vandfald, der imponerede, men derimod nogle kæmpetræer. Stedet kaldes Cathedral Grove, og træerne er virkelig store og gamle.
Nogle af douglas granerne er over 800 år, og de lever stadig.
Nogle af douglas granerne er over 800 år, og de lever stadig.
Erik forsøger at fotografere de store træer. En næsten umulig opgave. |
Bemærk størrelsesforholdet! Bente favner en stamme, mens Svend kigger på et træ ved siden af. |
Så stor! |
Et sidste træ i højformat:
Efter en god dags rejse kom vi frem til hotellet i Port Alberni. Som det ses på disse billeder, (lånt fra hotellets egne websider,) manglede der ikke noget:
Best Western Barclay Port Alberni |
Best Western Barclay Port Alberni |
2. del
Sejlturen til Ucluelet
Sejlturen til Ucluelet
Klokken 8 næste morgen sejlede vi af sted på skibet Frances Barkley fra Lady Rose Marine Services.
En meget flot heldagstur ud til byen Ucluelet, hvor der var knap 1½ times ophold, inden turen tilbage til Port Alberni.
Farvel til Port Alberni Det er byens papirmølle i udkanten af byen, der ses på billedet. |
Svend ser på morgenudsigten |
Så sejles der af sted gennem Alberni Inlet |
En slæbebåd med en log boat passerer forbi |
Der er mange træstammer på sådan en log boat. Vi så denne log boat igen på vejen tilbage. Se længere nede! |
Turen fortsatte ud mod vest med flotte udsigter mod bjergene |
HOV... er det ikke? Jo, det er halen af en hval. |
Vi så den blæse flere gange |
Fremme i Ucuelet |
Panorama af stranden i Ucuelet. Bente ses på stranden yderst til højre. |
Da vi sejlede tilbage gennem Broken Group Islands, placerede skyerne sig lavt over øgruppen |
Men det klarede op, og vi kunne igen nyde udsigten over fjordlandskabet. Her ses en slæbebåd med en stor pram. |
Bemærk størrelsen, der er en lastbil på prammen |
På udturen så vi denne log boat fyldt med træstammer |
På vejen tilbage så vi den igen på vej i modsat retning, men nu var den tom og havde tydelig slagside. |
Den var så begyndt at sejle tilbage, mens ballasten blev pumpet retur.
På vejen tilbage mod Port Alberni, kunne man nyde dagens sidste solstråler. |
Klokken er 19, og vi nærmer os Port Alberni |
Det var virkelig "a perfect day out"
3. del
Hjemrejsen
Hjemrejsen
Godt begyndt er halvt fuldendt, og dagen begyndte godt.
Her et billede fra morgenmaden:
Her et billede fra morgenmaden:
Hotellets pandekager med jordbær og flødeskum - og selvfølgelig ahornsirup. |
Så var vi klar til at køre retur. Vi var meget imponerede af de store træer, vi så på udturen, så vi gjorde igen ophold ved Cathedral Grove.
Derefter blev Lena og Svend sat af ved færgelejet Duke's Point syd for Nanaimo, så de kunne tage tilbage til deres bil og bolig på fastlandet.
Vi benyttede hjemturen til én seværdighed mere. Syd for Duncan kørte vi op til Kinsol Trestle. Det er en fantastisk jernbanebro bygget af træ.
A trestle er en buk, og man må nok sige, at her er tale om nogle træbukke.
Nu bruges den ikke mere til tog, og den er blevet en del af det store vandre- og cykelstisystem, der kaldes Trans Canadian Trail.
A trestle er en buk, og man må nok sige, at her er tale om nogle træbukke.
Nu bruges den ikke mere til tog, og den er blevet en del af det store vandre- og cykelstisystem, der kaldes Trans Canadian Trail.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar